• Ćirilica
    Latinica
  • Zmaj Jovina 30
    24000 Subotica

- Konferencija za novinare   

-Akcija promocije fizičke aktivnosti u OŠ „JovanMikić“ - „Kretanjem do zdravlja“ 



Već devetnaest godina Svetska zdravstvena organizacija obeležava Međunarodni dan fizičke aktivnosti. Obeležavanje ima za cilj prvenstveno promociju fizičke aktivnosti kod dece i mladih, kako bi u procesu odrastanja usvojili fizičku aktivnost kao važan deo svakodnevnog života. Važno je istaći značaj fizičke aktivnosti u očuvanju i unapređenju dobrog zdravlja i kod odraslih i starijih osoba.  

   Fizička aktivnost predstavlja svako kretanje tela koje dovodi do potrošnje energije ili sagorevanja kalorija. Nedostatak fizičke aktivnosti je prepoznat kao četvrti vodeći faktor rizika globalne smrtnosti koji je odgovoran za 6% svih smrtnih slučajeva u svetu. Procenjuje se da je u svetu fizička neaktivnost odgovorna za četvrtinu slučajeva raka dojke i debelog creva, kao i šećerne bolesti. Odgovorna je i za oko trećinu slučajeva bolesti srca.

   Svuda u svetu se beleži stalni pad učestalosti redovne fizičke aktivnosati. Posebno brine trend smanjenja fizičke aktivnosti u populaciji mladih koji sve više vremena provode uz računar, mobilne telefone, tablete i televizijski program. Statistike pokazuju da je u Evropi samo trećina mladih fizički aktivna prema preporukama za dobro zdravlje.

   Istraživanje u Srbiji pokazuje da preporučenih 60 minuta fizičke aktivnosti svaki dan u nedelji ima trećina školske dece (33,6%), dok je van školske nastave polovina fizički aktivna 4 puta nedeljno ili češće (51,1%). U svim uzrasnim grupama su dečaci fizički aktivniji od devojčica, a sa godinama se smanjuje broj svakodnevno fizički aktivne dece, posebno devojčica. Tako je svakog dana 60 minuta fizički aktivno 43,9% dečaka i 36,2% devojčica u petom razredu osnovne škole, a u prvom razredu srednje škole 39% dečaka i 18,5% devojčica. (Istraživanje ponašanja u vezi sa zdravljem dece školskog uzrasta u Srbiji 2018. godine)

   Fizička aktivnost dece je značajna za izgradnju koštanog tkiva, fiziološki rast i razvoj tela i dobru funkciju svih organa čime se smanjuje rizik za razvoj hroničnih bolesti u odraslom životnom dobu. Fizička aktivnost kod dece i mladih povećava samopouzdanje, samopoštovanje, osećaj ispunjenosti i zadovoljstva. Zato je važno deci ograničiti vreme koje provede na sedanteran način.

    Brojna istraživanja su ukazala na pozitivne efekte svakodnevne fizičke aktivnosti kod odraslih u kontroli nivoa masnoća u krvi i sprečavanju stvaranja naslaga na zidovima krvnih sudova, kao i prevenciji povišenog krvnog pritiska, srčanih bolesti, moždanog udara, šećerne bolesti, depresije i padova.

   Za dobro zdravlje se preporučuje odraslima najmanje 30 minuta svakodnevne umerene fizičke aktivnosti, a deci najmanje 60 minuta. Vežbanje je lek. Kao svaki lek ima svoju dozu i količinu, učestalost uzimanja, oblik i trajanje. Da bi ostvarila svoje puno dejstvo fizička aktivnost treba da bude individualno dozirana i kontrolisana. Zbog epidemiološke situacije usled infekcije novim korona virusom i prolongiranih mera distanciranja i boravka u zatvorenom prostoru, kako dece tako i odraslih, preporuka je da sa lepšim danima ovog proleća krenete postepeno, jer naglo i preterano opterećenje može da naškodi Vašem zdravlju. Postepeno produžavajte vreme aktivnosti i opterećenje. Neka fizička aktivnost bude raznovrsna kako bi se aktivirale različite grupe mišića. Kombinujte vežbe izdržljivosti, fleksibilnosti, snage i ravnoteže!

   Potrudite se da što više slobodnog vremena provodite napolju i budete fizički aktivni. Prošetajte do posla ili zajedno sa decom vozite bicikl, igrajte odbojku, stoni tenis, basket ili badminton u prirodi ili na pesku...

Budite fizički aktivni jer je to pravi put do dobrog zdravlja!

 

Prim. mr sc. med. dr Nada Kosić Bibić, spec. socijalne medicine, načelnica Centra za promociju zdravlja

MONITORING

Radno vreme

Sertifikati