Svetski
dan bez duvana 2024: Zaštitimo dece od uticaja duvanske industrije
Ovogodišnja tema jasno
ukazuje da duvanska i srodne industrije mlade biraju kao svoju ciljnu grupu i
da je na globalnom nivou potrebno zagovaranje kako bi mlade zaštitili od
štetnih duvanskih proizvoda. Ovaj diskurs pruža platformu za
mlade ljude, kreatore politike i zagovornike kontrole duvana na globalnom nivou
da razgovaraju o ovom pitanju i da podstaknu vlade da usvoje politike koje
štite mlade ljude od manipulativnih praksi duvanske i srodnih industrija. Iako
se pušenje cigareta smanjilo tokom godina zbog značajnih napora zajednice za
kontrolu duvana, mora se učiniti više na zaštiti ovih ranjivih grupa.
Prema
podacima iz 2022. godine, širom sveta najmanje 37 miliona mladih uzrasta 13–15
godina koristi neki oblik duvana. U Evropskom regionu 11,5% dečaka i 10,1%
devojčica uzrasta 13–15 godina su korisnici duvana ili 4 miliona.
Zašto
duvanska industrija cilja na mlade? Da bi nastavila da zarađuje milijarde
dolara prihoda, duvanska industrija treba svake godine da zameni milione korisnika
svojih proizvoda, onih koji umiru i onih koji prestanu da puše. Da bi postigla
ovaj cilj, radi na stvaranju okruženja koje promoviše prihvatanje duvanskih
proizvoda među sledećom generacijom, uključujući slabu zakonsku regulativu
kako bi osigurala da su njeni proizvodi dostupni i pristupačni. Duvanska industrija,
takođe, razvija proizvode i taktike oglašavanja koje su privlačne deci i
adolescentima, dopirući do njih putem društvenih medija i platformi za
striming.
Proizvodi
poput elektronske cigarete i nikotinskih vrećica postaju sve popularniji među mladima.
Procenjuje se da je 12,5% adolescenata u Evropskom regionu koristilo e-cigarete
2022. godine u poređenju sa 2% odraslih. U nekim zemljama regiona, stope
upotrebe e-cigareta među školskom decom su 2-3 puta veće od stopa pušenja
cigareta.
Industrija
namerno prodaje smrtonosnu zavisnost mladim ljudima, stoga ovogodišnja kampanja
poziva vlade, stručnjake za kontrolu duvana i zajednicu da zaštite sadašnje i
buduće generacije i da duvansku industriju smatraju odgovornom za štetu koju
uzrokuje.
Taktike duvanske industrije za
privlačenje mlađih generacija
U
svetu ima 1,3 milijarde korisnika duvana. Taj broj bi bio još veći da duvan
nije ubio polovinu svojih korisnika. Svake četiri sekunde duvan oduzima još
jedan život. Decenije obmane i lukavih taktika duvanske industrije “navukle” su
generacije korisnika na nikotin i duvan, što je dovelo do ove globalne
epidemije. Industrija vredna više milijardi dolara regrutuje nove korisnike
duvana i nikotina kako bi nagradila investitore što većim profitom i održala
svoje poslovanje aktivnim. Duvanske industrije i srodne industrije sve više se
bave decom i adolescentima, primenjujući reklamne taktike i direktno ih
ciljaju novim portfoliom proizvoda koji ugrožavaju njihovo zdravlje. Ove
industrije se kreću velikom brzinom i lansiraju postojeće i nove proizvode
koristeći sve načine da prošire svoj tržišni udeo pre nego što ih zakonski propisi
sustignu. Duvanska i srodne industrije nastavljaju da se protive merama
zasnovanim na dokazima, kao što su povećanje akciza i sveobuhvatne zabrane
reklamiranja, promocije i sponzorstva duvana, i zapretile su pravnim postupcima
protiv vlada koje pokušavaju da zaštite zdravlje svojih građana.
Kako je duvanska industrija ranije
manipulisala ljudima i privukla nove korisnike?
Kako
je svest o štetnosti upotrebe duvana rasla i globalni napori za kontrolu duvana
intenzivirani tokom poslednjih decenija, društvena prihvatljivost upotrebe
duvana je opala. Ovo je pokrenulo duvansku industriju da se vrati starim
taktikama kako bi vratila svoju narušenu reputaciju i obezbedila novu
generaciju korisnika.
Duvanska
industrija je napravila dobro istražene i proračunate pokušaje. Redizajnirala
je i rebrendirala svoje proizvode kako bi održala profitabilnost. Uvela je
filtere za cigarete i takozvane „lagane“ i „blage“ duvanske proizvode kao
alternativu odvikavanju od pušenja, smanjujući percepciju korisnika duvana o
riziku i šteti, podrivajući efikasne politike kontrole duvana. Takav
obmanjujući marketing se nastavlja i danas, a industrija se zalaže za pristup
smanjenju štete kroz nove proizvode kao što su elektronski sistemi za isporuku
nikotina (ENDS) i nenikotinski elektronski sistemi (ENNDS), koji se obično
nazivaju e-cigarete, i zagrevani duvanski proizvodi (HTP – poput ajkosa).
Kako duvanske i srodne industrije
plasiraju nove i proizvode u razvoju?
E-cigarete
se često promovišu kao potrošački proizvodi „smanjenog rizika“, „bez dima“ i
„društveno prihvatljivi“. Ove promotivne strategije imaju potencijal da ponovo
normalizuju pušenje i podstaknu dugotrajnu upotrebu nikotinskih proizvoda koji
izazivaju zavisnost i koji su, poput duvana, nesumnjivo štetni za potrošača,
pod maskom da su zdravija alternativa. Duvanske i srodne industrije zloupotrebljavaju
činjenicu da dugoročni zdravstveni efekti e-cigareta nisu utvrđeni i da još
nisu regulisani u većini zemalja, što im omogućava da zaobiđu zabranu
reklamiranja duvana i promovišu upotrebu svojih proizvoda u prostoru gde je
pušenje zabranjeno.
Neki
proizvođači, takođe, imaju tendenciju da zajedno razgovaraju o e-cigaretama i
zgrevanim duvanskim proizvodima, čime zbunjuju potencijalne potrošače i
otežavaju razlikovanje duvanskog od neduvanskog proizvoda. Ove tehnike
društvenog pozicioniranja, zajedno sa strateškim marketinškim taktikama,
posebno su efikasne u ciljanju dece i adolescenata i imaju potencijal da održe
zavisnost od nikotina kod mladih širom sveta.
Koje šeme sponzorstva se koriste za manipulaciju decom i adolescentima?
Potvrde poznatih ličnosti i uticajnih ljudi. Oglašavanje se sve više pomera na platforme društvenih medija, a nikotinska i duvanska industrija se ne razlikuju. Ove industrije pozivaju „influensere“ na društvenim medijima koji dopiru do dece i adolescenata i angažuju ih da služe kao „ambasadori brenda“ ili im nude finansijske podsticaje za promociju njihovih proizvoda. Influenseri na društvenim mrežama imaju potencijal da svojoj publici daju utisak autentičnije promocije proizvoda, posebno kada objave ne otkrivaju detalje o sponzorstvu.
Stipendije. Duvanske i industrije povezane sa proizvodnjom e-cigareta ponudile su stipendije srednjoškolcima, studentima i postdiplomskim studentima, a od nekih kandidata zahtevaju da pišu eseje o opasnostima duvana i potencijalnim prednostima upotrebe e-cigareta.
Digitalno oglašavanje i oglašavanje na društvenim mrežama. Sa sveobuhvatnošću pametnih telefona i stalnim pristupom internetu, nikotinske i duvanske kompanije su strateški koristile digitalne i društvene medijske platforme kako bi doprle do mlađih generacija, uključujući njihove omiljene aplikacije i video igrice. Platforme društvenih medija omogućavaju korisnicima interakciju sa marketinškim karakteristikama, što povećava izloženost i uticaj među decom i adolescentima. Oni takođe omogućavaju trgovcima da pristupe detaljima profila korisnika i njihovih prijatelja i efikasno ciljaju potencijalne kupce. Zemlje koje su usvojile zabranu oglašavanja, promocije i sponzorstva, ali nisu eksplicitno zabranile prekogranično oglašavanje, ostavile su mogućnost da njihovi mladi budu izloženii oglašavanju na digitalnim i društvenim medijima koje potiče iz drugih zemalja. Nešto više od 100 haštagova povezanih sa duvanskim kompanijama pregledano je više od 25 milijardi puta širom sveta u periodu od 2007. do 2016. godine.
Atraktivni izlozi u maloprodajnim objektima. Prodavci u blizini škola često su plaćeni da izlože nikotin i duvanske proizvode u svojim maloprodajnim radnjama, zajedno sa elegantnim panoima na prodajnim mestima, atraktivnim marketinškim materijalima i svetlim, šarenim kutijama kako bi privukli mlade kupce. Moderni, atraktivni maloprodajni prostori sa širokim spektrom proizvoda koji su privlačni mladima takođe se često koriste za plasiranje novih i proizvoda u razvoju.
Reklamni materijali i proizvodi u visini očiju dece. U mnogim zemljama nikotin i duvanski proizvodi mogu se naći u nivou očiju dece i u blizini prodavnica koje prodaju igračke, elektronske uređaje, slatkiše, grickalice ili gazirana pića.
Koji marketinški trikovi se koriste za privlačenje dece i adolescenata da koriste nikotin i duvanske proizvode?
Ukusi koji privlače mlade. Duvanski proizvodi, kao što su bezdimni duvan i duvan za lulu, prodaju se u slatkim i voćnim ukusima, što može povećati privlačnost kod nepušača i prikriti oštar ukus duvana. Do danas, istraživači su identifikovali preko 15.000 dostupnih ukusa e-cigareta, uključujući ukuse za koje je dokazano da privlače mlade, kao što su šećerna vuna i gumeni medved. Reklame aromatizovanih proizvoda mogu povećati privlačnost i podstaći decu i adolescente da kupuju i isprobaju nikotinske proizvode. Arome mogu smanjiti percepciju štetnosti i zavisnosti od nikotinskih proizvoda.
Elegantni dizajni džepne veličine. E-cigarete i zagrevani duvanski proizvodi se uveliko promovišu kao moderni, visokotehnološki i vrhunski proizvodi za životni stil, sa minimalističkim dizajnom i lansiranjem proizvoda visokog profila koji ih prikazuju kao atraktivne i bezopasne proizvode. Elegantan dizajn može biti varljiv, dostupan u oblicima koji podsećaju na USB fleš disk i lako se mogu sakriti u ruci mlade osobe.
Likovi iz crtanih filmova. Neki proizvođači e-cigareta koriste crtane filmove i slike prilagođene deci, kao što su jednorozi, da bi brendirali svoje proizvode i plasirali slatke ukuse.
Koje se promotivne taktike koriste radi iskušavanja dece i adolescenata?
Plasman proizvoda u zabavnim medijima, kao što su televizija i bioskop. Deca i adolescenti koji gledaju filmove i televizijske emisije koji sadrže prikaze pušenja su u povećanom riziku da počnu da puše. Izloženost duvanskim proizvodima ili marketing e-cigareta u medijima za zabavu utiče na nameru dece i adolescenata da koriste ove proizvode.
Besplatni uzorci proizvoda. Uzorci nikotina i duvanskih proizvoda distribuiraju se u oblastima sa velikim prometom, a posebno na mestima koja posećuju mladi, kao što su uglovi ulica, tržni centri, festivali i koncerti, kako bi privukli nove potrošače. U preko 50 zemalja, najmanje 10% učenika uzrasta 13-15 godina prijavilo je da im je predstavnik duvanske kompanije ikada ponudio besplatnu cigaretu.
Roba sa logotipom kompanije. U preko 120 zemalja, najmanje 1 od 10 učenika uzrasta 13-15 godina prijavio je da ima predmet sa logom duvanske kompanije.
Koji mehanizmi distribucije se koriste da bi se olakšao pristup ovim proizvodima?
“Single stick” cigarete. Prodaja cigareta pojedinačno ili u paketićima povećava pristupačnost i dostupnost duvanskih proizvoda za školsku decu. Mladi ljudi koji počnu da eksperimentišu sa cigaretama sa jednim štapićem ne vide zdravstvena upozorenja na paklicama cigareta i time nemaju koristi od ove mere kontrole duvana koja bi ih mogla zaštititi. Nedavno istraživanje u 45 zemalja pokazalo je da su učenici uzrasta od 13 do 15 godina prijavili da su nedavno kupili pojedinačne cigarete, a u nekim zemljama čak 80% učenika je izjavilo da su kupili jednu cigaretu.
E-cigarete za jednokratnu upotrebu. Mogućnost isprobavanja i ubacivanja različitih ukusa e-tečnosti, posebno po niskoj početnoj ceni, podstakla je upotrebu e-cigareta za jednokratnu upotrebu među decom i adolescentima. U nekim zemljama, gde su ukusi zabranjeni u e-cigaretama sa kertridžima koji se mogu ponovo puniti, deca i adolescenti su se okrenuli e-cigaretama za jednokratnu upotrebu kako bi nastavili da koriste proizvode sa ukusom.
Mašine automati. Automati za prodaju duvana omogućavaju mladim ljudima lak pristup duvanskim proizvodima bez potrebe da obezbede oblik identifikacije za proveru starosti. U nekim zemljama, automati za prodaju duvana postavljeni su u oblastima koje posećuju mladi, kao što su mesta u blizini škola sa atraktivnim reklamama i pakovanjima.
Internet prodaja. Nikotin i duvanski proizvodi koji se prodaju na internet mreži olakšavaju prodaju maloletnicima, posebno tamo gde nisu uspostavljeni mehanizmi za proveru starosti. Online prodaja, takođe, omogućava deci i adolescentima da kupuju proizvode koji se prodaju u drugim zemljama u kojima se propisi mogu razlikovati.
Izvor: WHO. WNTD 2024. dostupno na sajtu https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/tobacco-industry-tactics-to-attract-younger-generations
Prim. mr sc med. dr Nada Kosić Bibić, spec. socijalne medicine
Ponedeljak - petak 07-15 časova
Prijem uzoraka: ponedeljak-petak 7-9:30h
PCR testiranje na lični zahtev: ponedeljak-petak 10-12h