srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


Untitled Document

Čaj: zdravlje i hidratacija

Kroz vekove čaj je bio, a i danas je jedan od najpopularnijih napitaka. Posle vode, ima najširu primenu, ili kao napitak za rehidraciju, ili kao napitak čije je ispijanje povezano sa trenucima uživanja. Smatra se da konzumiranje čaja donosi mnoge zdravstvene koristi.
Da li najnoviji naučni dokazi to potvrđuju? Da li čaj predstavlja zdrav izvor hidratacije?

Slika1: Konzumacija čaja po glavi stanovnika u nekim zemljama Evrope
(Europmonitor, World Bank (Cited by Quartz, 2014))

 Istorija i vrste čajeva
Istorija  čaja počinje pre više od 4 hiljade godina. Prema jednoj legendi, kineski car Shen-Nong otkrio je tajnu pripreme ovog napitka prilikom jednog od svojih mnogobrojnih lovačkih izleta godine 2737. pre nove ere. Kada je hteo prokuvati malo rečne  vode, vetar mu je u posudu doneo jedan list sa stabljike čaja koja je rasla u blizini. Voda u posudi je brzo promenila boju i do careva nosa je došao neobičan i njemu nepoznat miris. Radoznalo je popio nekoliko gutljaja tečnosti i bio je oduševljen aromom, vrlo brzo je osetio osveženje i umor od dugotrajnog lova je nestao. (Izvor: Wikipedia)
Čaj kao napitak se dobija dodavanjem tople vode na listove čaja biljke Camellia sinensis (žbun ili malo drvo čiji se listovi i pupoljci listova koriste u proizvodnji čaja). Proces se zove infuzija.
Biljni ili voćni čajevi, bez obzira na njihovo ime, ne smatraju se striktno čajevima, iako vode poreklo od drugih biljaka (npr. lipa, kamilica).

Podela čajeva:
1) Crni čajevi,  kao najzastupljeniji u Evropi, proizvode se procesom fermentacije (oslobađaju se enzimi iz listova na određenoj temperaturi-kontolisani uslovi prostorije) i sušenja. Ovi procesi oslobađaju specifične polifenole, koji daju karakterističnu boju i miris. (Siddiqui IA, et al. (2004). Antioxidants of the beverage tea in promotion of human health. Antioxidants &Redox Signaling 6:571–582; British Nutrition Foundation (2003). Plants: Diet and Health. (ed G. Goldberg) Oxford: Blackwell Publishing)
2) Zeleni čajevi se proizvode parenjem, pre sušenja, uz minimalnu oksidaciju. Ovakvim postupkom zadržana je boja lista. Većini zelenih čajeva je svojstven karakterističan travnat ukus.
3) Oolong је čaj između crnog i zelenog, u pogledu fermentacije i ukusa. Listovi su samo delimično oksidisani. To su tradicionalni kineski čajevi.
4) Beli čajevi, razlikuju se od drugih čajeva jer se listovi  beru pre nego što se u potpunosti otvore, dok su pupoljci i dalje prekriveni sitnim, belim dlačicama. Prolaze  kroz vrlo malo obrade, bez fermentacije. Ukus je slatkast. Sadrže znatno manje kofeina od ostalih, ali su neke studije dokazale veći sadržaj antioksidanata u odnosu na zeleni čaj.
Prema Pravilniku o kvalitetu čaja, biljnog čaja i njihovih proizvoda, „Sl.Glasnik RS“, br. 4/2012, čaj su osušeni lisni pupoljci i mladi izdanci varijeteta biljne vrste Camellia sinensis L. Biljni čaj jeste ujednačeno usitnjen i osušen deo biljke (plod ili delovi ploda, seme, cvet, delovi cveta, list, herba, stabljika, kora, koren, rizom, vreže ili krtola), od kojih se na uobičajeni način može pripremiti napitak, a u koji spadaju voćni čaj i mešavina biljnog čaja. Voćni čaj jeste mešavina biljnog čaja koja sadrži više od 50% usitnjenih suvih delova divljeg ili gajenog voća. Mešavina biljnog čaja jeste homogena mešavina dva ili više biljna čaja. Instant čaj odnosno biljni instant čaj jeste proizvod koji se dobija ekstrakcijom čaja, odnosno biljnog čaja od koga se napitak priprema direktnim rastvaranjem u toploj ili hladnoj vodi, a može biti u čvrstom ili tečnom stanju. Instant čaj u čvrstom stanju jeste suvi ekstrakt određenog dela biljke kojem se mogu dodati aditivi u skladu sa propisom kojim se uređuje kvalitet i upotreba aditiva i aroma u hrani. Biljni instant čaj u čvrstom stanju jeste suvi ekstrakt određenog dela biljke, odnosno mešavina ili više suva ekstrakta različitih biljaka, kojima se mogu dodati aditivi u skladu sa propisom kojim se uređuje kvalitet i upotreba aditiva i aroma u hrani. Instant čaj u tečnom stanju jeste tečni ekstrakt ili tinktura određenog dela biljke. Biljni instant čaj  u tečnom stanju jeste tečni ekstrakt  ili tinktura određenog dela biljke, odnosno mešavina dva ili više tečna ekstrakta ili tinkture različitih biljaka. Aromatizovani čaj, odnosno aromatizovani biljni čaj i njihovi proizvodi jesu čaj, odnosno biljni čaj i njihovi proizvodi sa istaknutim podatkom o vrsti čaja, odnosno biljnog čaja, odnosno njihovih proizvoda koji se stavljaju u promet kao čaj, odnosno biljni čaj, odnosno njihovi proizvodi kojima su dodate prirodne arome ili druge odgovarajuće arome u skladu sa propisom kojim se uređuje kvalitet i upotreba aditiva i aroma u hrani.
            Crni, zeleni i oolong  čajevi sadrže različite vrste polifenola, ali je ukupan sadržaj polifenola sličan. (Stangl V, et al. (2006). The role of tea and tea flavonoids in cardiovascular health. Molecular Nutrition & Food Research 50:218–28)  Međutim, potrebna su mnoga istraživanja da bi se razumeli mehanizmi i dejstvo različitih vrsta polifenola na ljudski organizam.

Da li je čaj dobar za zdravlje?
Postoji mnogo više istraživanja o uticaju zelenog čaja na zdravlje u odnosu na druge vrste čajeva. Jedan od nedavnih izveštaja Udruženja za ispitivanje hrane i pića, kaže da čaj mnogo više od drugih pića smanjuje rizik oboljevanja od dijabetesa tipa 2 (za 16%), kardiovaskularnih bolesti (za 28%) i raka (za 34%), ali se mora istaći da druge studije nisu pokazale ovu značajnu vezu između čaja i malignih bolesti. (Fardet A & Boirie Y (2014). Associations between food and beverage groups and major diet-related chronic diseases: an exhaustive review of pooled/meta-analyses and systematic reviews. Nutrition Reviews 72(12):741–762.)  Još jedna velika studija je pokazala da je svaka dodatna dnevna šolja čaja povezana sa 9% manjim rizikom za nastanak uzroka mortaliteta. (Gardener H, et al. (2013). Coffee and tea consumption are inversely associated with mortality in a multiethnic urban population. Journal of Nutrition 143:1299-1308.) Navedene prednosti se pripisuju prisustvu specifičnih polifenola-flavonoida, koji imaju blagotvorno dejstvo na krvne sudove, zbog njihovih antioksidantnih i antiinflamatornih osobina, a ističe se i važnost uticaja kofeina i fluorida. (Siddiqui IA, et al. (2004) Antioxidants of the beverage tea in promotion of human health. Antioxidants &Redox Signaling 6:571–582; Stangl V, et al. (2006). The role of tea and tea flavonoids in cardiovascular health. Molecular Nutrition & Food Research 50:218–28.)
            Studije koje su vršile ispitivanja o vezi između čaja i kardiovaskularnih oboljenja ukazuju da je konzumacija crnog i zelenog čaja povezana sa smanjenim nivoom LDL holesterola u krvi, smanjenjem krvnog pritiska i smanjenjem rizika od moždanog udara. (Ruxton C, Phillips F & Bond T (2015). Is tea a healthy source of hydration? Nutrition Bulletin 40(3):166-176.)
            Nedavno objavljena istraživanja o uticaju konzumiranja čaja na redukciju telesne težine, pokazuju da povećana potrošnja crnog čaja dovodi do malog, ali značajnog smanjenja telesne težine, ukoliko su osobe primenjivale preporuke pravilne ishrane. (Bohn SK, et al. (2014). Effects of black tea on body composition and metabolic outcomes related to cardiovascular disease risk: A randomised controlled trial. Food Function 5:1613-1620.) Prethodni pregledi 18 studija ne dokazuju značajan efekat konzumacije zelenog čaja i redukcije telesne težine. (Jurgens TM et al. (2012). Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 12:CD008650.)  Na osnovu navedenog, odnos između konzumacije čaja i redukcije telesne težine ostaje otvoren za dalje rasprave.
            Flavonoidi čaja mogu biti zaštita protiv karijesa, uključujući i antivirusne i antibakterijske efekte. Ujedno, čaj poboljšava otpornost zubne gleđi zbog sadržaja fluora. (European Food Safety Agency (EFSA) (2013). Scientific Opinion on Dietary Reference Values for Fluoride. EFSA Journal 11(8):3332.)  Ipak, potrebno je naglasiti da je za zdravlje zuba najvažnija nega zuba i preventivni stomatološki pregledi.

Kofein u čaju
           Vreme pripreme čaja u velikoj meri određuje količinu kofeina u čaju, a količina može da varira od 1 do 90 mg na 100 ml čaja. „Biljni ili voćni čajevi“ (videti vrste čajeva) obično ne sadrže kofein. Studije pokazuju da umereni unos kofeina može imati pozitivne efekte na fizičku izdržljivost i budnost, sa druge strane poznato je da preterani unos, odnosno veća količina kofeina  dovodi do poremećaja sna. (Einöther SJ & Martens VE (2013). Acute effects of tea consumption on attention and mood. American Journal of Clinical Nutrition 98(6):1700S–1708S; Killer S, Blannin AK & Jeukendrup AE (2014) No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. PLoS One 9(1):e84154) Drugi poznati efekat kofeina je njegova sposobnost da deluje kao blagi diuretik, ali istraživanja pokazuju da  ova osobina postaje značajna kod konzumiranja velike količine kofeina. Neophodno je istaći da ispijanje 6-8 šolja čaja ne utiče negativno na hidrataciju organizma. (Ruxton CH & Hart VA (2011). Black tea is not significantly different from water in the maintenance of normal hydration in human subjects: results from a randomised controlled trial. British Journal of Nutrition 106(4):588-595.)
            U Izveštaju Evropske agencije za bezbednost hrane (EFSA-European Food Safety Agency) se daje zaključak da za zdrave odrasle osobe pojedinačna  bezbedna doza kofeina iznosi do 200 mg, odnosno do 8 šolja čaja dnevno za odrasle osobe, izuzimajući trudnice. Deca starija od 24 meseca mogu bezbedno popiti 1-2 šolje nezaslađenog čaja. Uprkos zabrinutosti da polifenoli iz čaja mogu imati značajniji uticaj na bioraspoloživost gvožđa kod dece i odraslih, u izveštaju se iznosi da oni imaju mali  uticaj  na status gvožđa (Scientific Advisory Committee on Nutrition (SACN) (2010). Iron and health. London: The Stationery Office) Britansko udruženje za ishranu prepoznaje čaj kao izvor za nadoknadu tečnosti, a u nekim zemljama, kao što je npr. Nemačka čaj se čak eksplicitno preporučuje za hidrataciju. (Blumberg JB (2013) Introduction to the proceedings of the Fifth International Scientific Symposium on Tea and Human Health. American Journal of Clinical Nutrition. 98(6):1607S-1610S)
Tabela 1: Bezbedni unos kofeina(European Food Safety Agency (EFSA) (2015). Scientific Opinion on the safety of caffeine.  

 

 Bezbedni dnevni unos kofeina

 Ekvivalent šolje čaja (na osnovu 50 mg kofeina na  190 ml šolje)

Odrasli 

 400 mg

 8 šolja

 Trudnice i dojilje

 200 mg

 4 šolje

Deca

 3 mg/kg telesne težine

 1-2 šolje u zavisnosti od godina

Zaključak
            Čaj je napitak, u kojem se uživa širom Evrope. Odrasli mogu popiti do 8 šolja čaja dnevno, izuzimajući trudnice i dojilje. Čaj ima jedinstvene zdravstvene osobine, prisustvo velikog sadržaja flavonida ih čini jedinstvenim, a ujedno predstavlja i odličan izvor hidratacije.

Izvor: EUFIC, FOOD TODAY 08/2016

Dr med. Jasna Ćopić, specijalista higijene

Arhiva :
- Prepreke kod adolescenata da učestvuju i uživaju u fizičkoj aktivnosti
- Fizička aktivnost i zdravlje - 2012 g.
- Umem da plivam
- Svetski dan hrane 16.oktobar 2011. "Cena hrane:od krize do stabilnosti"
- Oktobar mesec pravilne ishrane 2010
- Vodič za kupovinu plastične ambalaže
- Bisfenol A
- Ometanje bukom
- Šta vi možete da učinite za zaštitu životne sredine
- Svetski dan vode - sanitacija
- Ko je odgovoran za školske užine?
- Bazeni za kupanje
- Masti i ulja
- Flaširane vode
- Mentalna higijena
- Imunitet
- Bazeni za kupanje
- Polazak u školu
- Nešto o cinku
- Blagotvorno dejstvo suncevih zraka, ali oprez!
- Planirate putovanje u egzotičnu zemlju...


1