srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


BRIGA O ZDRAVLJU U LETNJIM MESECIMA


Briga o zdravlju tokom toplih letnjih dana obuhvata:

1. Način ishrane
- redovne obroke (obavezan doručak, lagan ručak, lagana večera,dve dnevne užine) koji ce sačuvati snagu, održati dobru koncentraciju i okrepiti organizam
- konzumiranje:
* hleba - shodno polu,uzrastu,fizičkoj aktivnosti i vrsti rada tokom dana 4-7 parcica srednje veličine
* 1-2 porcije mleka odn. mlečnih proizvoda odgovarajućeg procenta mlećne masti,
* termički dobro obrađena mesa (piletinu,ćuretinu,ribu,junetinu,teletinu) putem kuvanja, dinstanja ili na grilu tokom 4-5 dana u nedelji,
*dobro oprano voće kroz prepodnevnu i poslepodnevnu užinu (oko 500g/dan ),
*dobro oprano sveže povrće uz doručak i ručak (oko 300 g/dan),
*povrće u vidu ukusnih (umereno začinjenih,bez pikantnih dodataka) kuvanih jela - supa,čorbi,variva

2. Odgovarajući unos vode i napitaka

Na tropskim temperaturama izuzetno je važno piti dovoljno tečnosti.
Organizmu tada najviše prija i pomaže pijaća voda.Kod visokih temperatura odrasle zdrave osobe treba da unose osam do deset čaša vode na dan.Ako se bave fizičkim aktivnostima,ovoj količini treba dodati od jedne do tri čaše vode za svaki sat aktivnosti.
Osim vode, dobar izbor su i mleko i voćni sokovi.
Smanjite unos kofeinskih napitaka i alkoholnih pića,jer deluju kao diuretici odnosno uslovljavaju dodatni gubitak vode.
Ukoliko se koristi flaširana mineralna voda preporučuje se negazirana i umereno hladna.
Osobama starijim od 65 godina,savetuje se da često piju tečnost bez obzira na to da li su žedne,jer organizam starih ljudi ima smanjene rezerve vode zbog smanjenog osećaja žedi.
Tečnost bi trebalo unositi postepeno,gutlja po gutljaj.
Nikako preterivati sa previše hladnim pićima.


3. Zaštitu od spoljnih uticaja u boravišnom prostoru

Redovno održavanje lične higijene (tuširanje - kupanje mlakom vodom pre odlaska na spavanje, nakon dolaska sa posla, iz grada, mesta za rekreaciju; svakodnevno održavanje toalete genitalija,pazuha,nogu, lica, pranje zuba) kao odraza kucnog vaspitanja i postojanja svesti o zdravstvenoj kulturi, redovno provetravanje prostorija, upotreba zastora na prozorima, podešavanje rada klima uređaja tako da razlika u temperaturi između spoljne sredine i sredine u kojoj se boravi ne bude veća od 7-10 stepeni, pomaže organizmu da upotrebi svoje mehanizme za rashlađivanje i na pravi način se prilagodi vremenskim prilikama

4. Zaštitu od spoljnih uticaja u radnom prostoru

Čistoća tela i ruku, čistoća radnih prostorija, pravoremeno provetravanje ali i zatvaranje prozora da bi se „sačuvala hladnoća „ prostora u kome se boravi, odgovarajuće odevanje,
primerena upotreba klima uređaja jesu činioci utiču kako na produktivnost rada tako i očuvanje zdravlja radno aktivne populacije

5. Zaštitu od spoljnih uticaja prilikom boravka na otvorenom prostoru

Nosite odeću od prirodnih materijala, udobnu obuću, žaštite se šeširom ili kačketom, rashlađujte se lepezama, zaštitite kožu odgovarajućim kozmetičkim preparatima.
Sunčajte se do 11h i od 16 h, postepeno ulazite u vodu na moru i kupalištima

6. Kretanju kao potrebi da se u toku dana obave uobičajene aktivnosti i kretanju kao rekreaciji

Ne preterujte sa fizičkim naprezanjem, dakle niti sa vežbanjem niti dugim hodanjem.
Ako možete da planirate svoje svakodnevne aktivnosti, planirajte da ih obavite u jutarnjim i kasnim poslepodnevnim satima i samo ukoliko je neophodno, pokrenite se najtoplijem delu dana

7. Blagovremenom odmoru

Lezite da spavate pre ponoći. San pre ponoći krepi umoran ogranizam, regeneriše tkiva i čini da smo sutradan potpuno odmorni i manje nervozni


8. Osetljivu populaciju

Kod zdravih osoba vremenske prilike makar bile i iznenadne i burne, osim subjektivnog osećaja neprijatnosti, neće prouzrokovati po život ugrožavajuce reakcije u organizmu jer zdrav organizam ima velike mogućnosti prilagođavanja spoljnim uticajima.

Međutim,deca,omladina,trudnice,dojilje,stari,oboleli od hroničnih bolesti,rekonvalescenti kao i osobe koje se bave teškim fizičkim poslovima odnosno čiji je posao vezan za rad na otvorenom prostoru su osetljiva populacija, imaju smanjenu sposobnost prilagođavanja i zbog toga oni sami kao i njihovi najbliži, treba da obrate posebnu pažnju na brigu o zdravlju i ponašanju u letnjim mesecima.


1