srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


Najnovije vesti
Важност чистог ваздуха у учионици
Untitled Document

Са повратком деце у школе, треба обратити више пажње на квалитет ваздуха у учионицама.

Деца годишње проведу у учионицама око 1000 сати. Квалитет ваздуха у учионици је важан увек, али у условима пандемије коронавирусом, овај параметар добија још више на значају.

Untitled Document

    Значајан део загађивача унутрашњег ваздуха је пореклом од спољашњег ваздуха. На пример, честично загађење (PM2.5) и азотни оксиди (NOX) пореклом из саобраћаја доспевају и у наш унутрашњи простор кроз врата, прозоре, па и продором кроз зидове. Поред тога, има мноштво загађивача који настају у унутрашњости зграда, као што је група испарљивих органских материја које су пореклом од новог намештаја, подних облога,  средстава за чишћење, неких врста боја или од појединих учила. Према Светској здравственој организацији, не постоји безбедан ниво изложености испарљивим органским материјама, и најмањи ниво носи ризик по здравље. Изложеност повећаној концентрацији загађивача у ваздуху може да доведе до појаве главобоље, умора, тегоба са синусима, „зачепљености“ носа, кашља, кијања, иритације коже или очију, мучнине и многих других симптома. 
    Угљен-диоксид је такође један од честих загађивача ваздуха унутрашње средине, нарочито чест у школској средини због недовољног проветравања учионица. Угљен-диоксид је гас који се природно издише, те у ситуацији када се у релативно малом простору учионице налази 30 ђака, ако је вентилација просторије слаба, долази до повећања концентрације овог гаса у ваздуху. Изложеност повећаној концентрацији угљен-диоксида може да доведе до проблема у понашању, отежане концентрације и главобоље. Прашина у учионицама, односно гриње, полен, прашина од креде и буђ могу да буду узроци алергијских реакција код деце која су подложна алергијама.
    Деца су изложенија загађивачима из ваздуха у односу на одраслу популацију, обзиром да удишу већу запремину ваздуха по телесној маси. У дечјем узрасту је астма често обољење, у Србији око 10% деце болује од ове болести, и симптоми се код ученика често погоршавају у периоду почетка школске године, са изложеношћу детета ваздуху у школском простору. 
    Уколико нам је циљ да деци обезбедимо најбоље услове у школама, чист ваздух у учионицама је веома важан. Зеленило засађено око школе у значајној мери смањује утицај загађивача од споља. Редовно проветравање утиче на измену ваздуха у учионици и смањење концентрације загађивача у ваздуху, како биолошких, попут разних вируса и бактерија, тако и хемијских. Редовно влажно пребрисавање подова учионица и осталих просторија школа, више пута на дан, смањује концентрацију неких загађивача ваздуха, попут прашине. Дезинфекција простора треба да се врши у периоду викенда, како би сва испарења била проветрена до почетка радне недеље. Боје за кречење и фарбање треба да се бирају по принципу мање шкодљивости по људско здравље, као и средства за чишћење и одржавање хигијене.
    Микроклиматски услови учионице су такође важни параметри, препоручује се да се температура ваздуха у учионицама одржава око 20-22 °C у хладнијем периоду године, а влажност ваздуха 30-60%. Температура учионице током часова не би смела да варира више од ±2°C, а разлика у температури учионица и ходника школе не треба да прелази 3°C. Расхлађивање организма значајно утиче на већу подложност обољевању од свих респираторних болести. Повећана влажност у учионицама може да буде узрок развоја буђи на зидовима, која поред естетског нарушавања изгледа учионице, има значајан алергогени потенцијал.


1