srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


Najnovije vesti
31. МАЈ СВЕТСКИ ДАН БЕЗ ДУВАНА
Untitled Document

Заштита младих од манипулација дуванске индустрије и спречавање употребе дувана и никотина међу младима

Сваке године Светска здравствена организација са државама чланицама обележава 31. мај – Светски дан без дувана. Тема овогодишњег Светског дана без дувана је “Дуван и млади”, а мото “Заштита младих од манипулација дуванске индустрије и спречавање употребе дувана и никотина међу младима”. Светска здравствена организација је ове године покренула глобалну кампању са циљем оснаживања младих и укључивања у борбу против тактика дуванских и других индустрија које имају за циљ привлачење нових генерација корисника дувана и никотина.   

  • Конференција за новинаре
  • Вебинар на интернет платформи ZOOM
  • Untitled Document

    Светски дан без дувана 2020: Заштита младих од манипулације дуванске индустрије и спречавање употребе дувана и никотина међу мадима

    Тајна је откривена. Ако ваш производ убије 8 милиона људи сваке године, морате циљати и на нове генерације

        Дуванска индустрија је деценијама циљано користила стратешке, агресивне и добро финансиране тактике за привлачење младих дуванским и никотинским производима. Интерни документи дуванске индустрије откривају да су спровођена опсежна истраживања и прорачунати приступи дизајнирани да привуку нову генерацију корисника дувана. Бројни приступи, од дизајна производа до маркетиншких кампања,имају за циљ да замене милионе људи који сваке године умру од болести повезаних са дуваном, новим потрошачима - младима.
        Глобална кампања ће раскринкати митове и разоткрити неискрене, непоштене и прикривене тактике које користе ове индустрије. Омогућиће да млади стекну потребно знање како би лако разоткрили манипулације дуванске индустрије и опремиће их алатима за избегавање таквих тактика и на тај начин оспособити младе да се супротставе тим тактикама. Светска здравствена организација (СЗО) позива све младе људе да се придруже борби и постану генерације без дувана.
    Кључне поруке:     
    Дувански производи убију више од 8 милиона људи сваке године. Дуван и сродне индустрије морају непрестано проналазити нове потрошаче, који ће заменити оне које њихови производи убијају, како би задржали приход.
    Дуванске компаније потрошиле су преко 8 милијарди долара у маркетинг и рекламу, а свет је изгубио 8 милиона живота због узрока повезаних са употребом дувана и изложености дуванском диму.

    Тактике дуванске и сродних индустрија, чији је маркетинг усмерен према деци и адолесцентима, су:

    • Преко 15 000 укуса од којих већина привлачи децу и адолесценте.
    • Утицаји на друштвене медије и маркетинг.
    • Спонзорисани догађаји и забаве.
    • Школске стипендије.
    • Привлачан, секси дизајн.
    • Пласман производа у медије за забаву.
    • Бесплатни узорци производа.
    • Цигарета на комад.
    • Продаја производа за децу“у нивоу очију”.
    • Пласман производа и оглашавање у близини школа.

    Желимо створити генерацију без дувана и изложености дуванском дима и смрти и болести које они изазивају.
    Ослободите се манипулација дуванске и сродних индустрија тако што ћете се едуковати о њиховим тактикама и штети коју њихови производи стварају.
    Употреба дувана је одговорна за 25% свих смртних случајева од рака широм света. Употреба никотина и дуванских производа повеćава ризик од рака, кардиоваскуларних и плућних болести.
    Преко милион људи умре због изложености дуванском диму сваке године.
    Деца и адолесценти који користе е-цигарете најмање двоструко повећавају шансу да пуше цигарете касније у животу.
    Употреба е-цигарета повећава ризик од срчаних и плућних болести.
    Никотин у е-цигаретама је супстанца која изазива велику зависност и може оштетити развој мозга код деце.
    Пушење шише (наргила) је једнако штетно као и други облици употребе дувана.
    Бездимни дуван не значи да је безопасан.
    Пушење је скупо, а то плаћате својим изгледом и здрављем. Пушење изазива лош задах, жуте зубе, наборану кожу, нездрава плућа и слаб имунолошки систем.
    Дим из наргиле је токсичан. Садржи супстанце које изазивају рак.
    Дуван за жвакање може да изазове рак уста, губитак зуба, смеђе зубе, беле флеке и болести десни.
    Охрабрујемо све да се образују и информишу, шире свест о штетности дувана и укључе се у стварање генерације без дувана.

    ТАКТИКЕ ДУВАНСКЕ И СЛИЧНИХ ИНДУСТРИЈА ЗА ПРИВЛАЧЕЊЕ МЛАЂИХ ГЕНЕРАЦИЈА

    Нису неопходне током ЦОВИД-19 инфекције или било када.

        Широм света је 1,3 милијарде корисника дувана. Тај би број био још већи да дуван не убије половину својих корисника. Сваке четири секунде дуван одузме један живот. Вишедеценијске обмане и прикривене тактике дуванске индустрије “упецале” су генерације корисника на никотин и дуван, покрећући ову глобалну епидемију. Индустрија, која вреди више милијарди долара, регрутује нове кориснике дувана и никотина како би наградила инвеститоре са што већим профитом и одржала пословање. Дуван и сродне индустрије све више “хватају” децу и адолесценте, користећи тактике оглашавања и директним новим циљано дизајнираним производима намењеним младима, који угрожавају њихово здравље. Ове индустрије су агресивне у лансирању постојећих и нових производа и користе сва средства за ширење свог тржишног удела пре него што их законска регулатива може “ухватити”. Дуван и сродне индустрије и даље се противе мерама заснованим на доказима, попут повећања акциза и свеобухватним забранама рекламирања, промоције и спонзорства дувана и прете правним поступцима против влада које покушавају заштитити здравље својих грађана.
    Како је дуванска индустрија раније манипулисала људима и привлачила нове кориснике?
        Како је расла свест о штетној употреби дувана и како су појачани напори глобалне контроле дувана током последње деценије, опадала је друштвена прихватљивост употребе дувана. То је иницирало дуванску индустрију да ревидира стару тактику за обнављање своје замрзнуте репутације и обезбеди нову генерацију корисника.
        Дуванска индустрија је добро истражила, израчунала покушаје да редизајнира и ребрендира своје производе како би одржала профитабилност. Увела је филтере за цигарете и такозване„лагане“ и „благе“ дуванске производе као алтернативу престанку пушења, смањујући перцепцију корисника дувана о ризику и штети и подривајући ефикасне политике контроле дувана. Такав манипулативан маркетинг наставља се и данас, а индустрија се залаже за приступ смањењу штете кроз нове производе као што су електронски системи за испоруку никотина (ЕНДС) и електронски не-никотински системи (ЕННДС), који се обично називају "е-цигарете", и загревани дувански производи (ХТП).
    Како дуванска и сродне индустрија рекламирају нове и производе у настајању?
        Е-цигарете се често промовишу као производи „смањеног ризика“, „без дима“ или „друштвено прихватљиви“ потрошачки производи. Ове промотивне стратегије могу потенцијално ренормализовати пушење и подстакнути дугорочну употребу зависних никотинских производа који, попут дувана, несумњиво штете потрошачу, под велом здравије алтернативе. Дуван и сродне индустрије злоупотребљавају чињеницу да дугорочни утицаји е-цигарета на здравље још нису познати, као и да е-цигарете нису регулисане у веćини земаља, што им омогућава да “заобиђу” забрану рекламирања дуванских производа и промовишу употребу својих производа у окружењу где је предвиђена забрана пушења.
        Неки произвођачи, такође, имају тенденцију да заједно разговарају о е-цигаретама и загреваним дуванским производима, чиме збуњују потенцијалне потрошаче и отежавају откривање разлике између дуванских и не-дуванских производа. Ове технике друштвеног позиционирања, у комбинацији са стратешким маркетиншким тактикама, посебно су ефикасне у циљању деце и адолесцената и имају потенцијал да одржавају зависност од никотина широм света.
    Које шеме спонзорства се користе за манипулацију деце и адолесцената?

    • Потврде славних и оних који имају велики утицај. Оглашавање се све више пребацује на платформе друштвених медија, а никотинска и дуванска индустрија их све више користе. „Инфлуенсере“ на друштвеним мрежама, који имају велики утицај и досежу до великог броја деце и адолесцената, ове индустрије позивају да послуже као „амбасадори бренда“ или нуде финансијске подстицаје за промоцију својих производа. Друштвени утицаји имају потенцијал да посетиоцима друштвених медија дају утисак аутентичније промоције производа, посебно када постови не откривају детаље спонзора.
    • Стипендије. Дувански субјекти и ентитети повезани са ЕНДС-ом нудили су стипендије средњошколцима, студентима и студентима постдипломаца, од којих неки захтевају да подносиоци пријава предају есеје о опасности дувана и потенцијалним користима употребе ЕНДС-а.
    • Школски програми и омладински кампови. Дуван и ентитети повезани са ЕНДС-ом су платили школама прилику да говоре у учионицама или након наставе. Такође, спонзорисали су летње кампове за ширење заблуда о ризицима употребе ЕНДС-а и пласирали своје производе под велом промоције „сигурнијих алтернатива“ конвенционалним дуванским производима.

    Које маркентишке тактике се користе у циљању нових, младих потрошача?

    • Дигитално и оглашавање на друштвеним медијима. Уз раширеност паметних телефона и стални приступ интернету, никотинске и дуванске компаније стратешки су користиле платформе дигиталних и друштвених медија како би “досегле” млађе генерације, укључујући и омиљене апликације и видео игре. Платформе друштвених медија омогућавају корисницима да комуницирају са маркетиншким карактеристикама, што повећава изложеност и утицај међу децом и адолесцентима. Они такође омогућавају трговцима да приступе детаљима о профилима корисника и њихових пријатеља и ефикасно циљају потенцијалне купце. Земље које су усвојиле забране оглашавања, промоције и спонзорства, али нису експлицитно забраниле прекогранично оглашавање, суочавају се са изложеношћу младих дигиталним и друштвеним медијима из других земаља. Нешто више од 100 хасхтагова повезаних са дуванским компанијама прегледано је више од 25 милијарди пута широм света у периоду од 2007-2016.
    • Атрактивни излози у малопродајним објектима. Продавци у близини школа често су плаćени да приказују никотин и дуванске производе у својим малопродајним објектима, заједно са елегантним изложбеним плочама на продајном месту, атрактивним маркетиншким материјалима и светлим, живописним продајним боксовима да привуку младе купце. Модерни, атрактивни малопродајни простори са широким спектром производа који привлаче младе, такође, се данас често користе за тржиште нових и производа у настајању.
    • Рекламни материјали и производи на месту видљивом деци. У многим земљама никотин и дувански производи се постављају на места видљива деци, а у близини играчка, електронских уређаја, слаткиша, грицкалица или соде.

    Који се маркетиншки трикови користе за привлачење деце и адолесцената никотину и дуванским производима?

    • Ароме који привлаче младе. Дувански производи, попут бездимног дувана и наргила, продају се у слатким и воћним укусима, што може повећати привлачност за непушаче и маскирати оштар укус дувана. До данас су истраживачи идентификовали више од 15.000 доступних арома за е-цигарете, укључујуćи оне за које је доказано да привлаче младе, попут жвакаћих гума,бомбона и гуми медведа. Огласи ароматизованих производа могу побољшати привлачност и подстаćи децу и адолесценте да купују и испробавају никотинске производе. Ароме могу смањити перцепцију штетности и зависности никотинских производа.
    • Елегантни дизајни “величине џепа”. ENDS и HTP-ови се широко промовишу као “модерни”, “високотехнолошки” и “врхунски стил живота”, са минималистичким дизајном и лансираним производима који их представљају као атрактивне и безопасне производе. Елегантни дизајни могу бити варљиви, доступни у облицима који подсеćају на USB флеш диск, и лако се могу сакрити у руци младе особе.
    • Цртани ликови. Неки ентитети повезани са ENDS-ом користе цртане филмове и слике прилагођене деци, попут једнорога, да би пласирали своје производе и пласирали слатке укусе.

    Које промотивне тактике користе да би довели у искушење децу и адолесценате?

    • Пласман производа у медије за забаву, као што су телевизија и биоскоп.Деца и адолесценти који гледају филмове и телевизијске емисије са приказима пушења изложени су повећаном ризику од пушења. Изложеност дуванским производима или маркетинг е-цигарета у забавним медијима утиче на децу и адолесценте да их користе.
    • Бесплатни узорци производа.Узорци никотина и дуванских производа дистрибуирају се у областима са великим прометом, а нарочито на местима која посећују млади, попут прометних улица, тржних центара, фестивала и концерата како би привукли нове потрошаче. У преко 50 земаља, најмање 10% ученика у доби од 13 до 15 година је пријавило је да су“било кад” од представника дуванске компаније добити бесплатну цигарету.
    • Роба са логотипом предузеćа. У преко 120 земаља најмање један од 10 ученика узраста 13-15 година је пријавио да има предмет са логотипом дуванске компаније.

    Који се механизми дистрибуције користе за олакшавање приступа тим производима?

    • Цигарете са појединачним паковањем. Продаја цигарета појединачно или у малим паковањима повећава приступачност и доступност дуванских производа школској деци. Млади људи који почну експериментирати са појединачним или малим паковањем цигарета немају користи од здравствених упозорења на паковањима цигарета. Недавна истрага у 45 земаља је открила да су млади узраста од 13 до 15 година пријавили куповину појединачних цигарета, а у неким је земљама чак 80% младих пријавило куповину појединачних цигарета.
    • Једнократне е-цигарете. Могуćност тестирања и бацања различитих укуса е-течности, посебно са ниским почетним трошковима, довела је до употребе једнократних е-цигарета међу децом и адолесцентима. У неким земљама, у којима су ароме забрањене у кертриџима е-цигаретама, деца и адолесценти су се окренули е-цигаретама за једнократну употребу да би наставили да користе производе са аромама.
    • Аутоматске машине. Продајне машине за дуван младим људима омогуćавају лак приступ дуванским производима без потребе за пружањем облика идентификације за верификацију старости. У неким земљама, аутомати за продају дувана постављени су у подручјима која посећују млади, која су у близини школа, са атрактивним приказивањем реклама и паковања.
    • Интернет продаја. Никотин и дувански производи који се продају путем интернета олакшавају продају малолетницима, посебно тамо где нису успостављени механизми провере старости. Интернет продаја омогуćава деци и адолесцентима куповину производа који се продају у другим земљама у којима се прописи могу разликовати.

    КАКО СЕ МОЖЕТЕ ПРИДРУЖИТИ БОРБИ ПРОТИВ ЕПИДЕМИЈЕ ДУВАНА?     
    Познате личности и социјални утицаји - одбаците понуде „амбасадора бренда“и одбијте било који облик спонзорства никотинске и дуванске индустрије.     
    Кампање за друштвене медије - Забраните оглашавање, промоцију и спонзорство никотинске и дуванске индустрије и забраните маркетинг дувана или никотинских производа.     
    Компање за филмску, телевизијску или позоришну продукцију - Да се обавезују да неће приказивати употребу дувана или е-цигарета.     
    Родитељи и породица - Едукације деце и адолесцената о штетности употребе никотина и дуванских производа и оснаживање младих да одбаце манипулације дуванске индустрије.     
    Медицинске сестре и здравствени радници - Обезбедити деци, адолесцентима, младим одраслим особама и њиховим родитељима ажуриране информације о ризицима повезаним са употребом ових производа и оснажити кориснике да престану користити дуванске производе и понудити им кратке савете о престанку пушења.     
    Школе - Подизање свести о опасностима иницијалне употребе никотина и дуванских производа, усвајање кампова без дувана и е-цигарета, одбијање било каквог облика спонзорства од стране никотинске и дуванске индустрије, и забранити представницима никотинских и дуванских компанија да говоре на школским догађајима, школским камповима...    
    Омладинске групе- Организујте локалне догађаје да бисте ангажовали и едуковали своје вршњаке и изградили покрет за генерацију без дувана. Заговарајте усвајање ефикасних политика за контролу дувана у вашој заједници како би сузбили и спречили манипулације никотинске и дуванске индустрије.     
    Националне и локалне владе - Подржати спровођење свеобухватних политика контроле дувана, као што је наведено у Оквирној конвенцији СЗО о контроли дувана. То може помоћи у спречавању избегавања законодавства о контроли дувана и искоришћавању “рупа у закону”, заштити деце и адолесцената од манипулације дуванске индустрије и спречити млађе генерације да започињу са употребом никотина и дуванских производа.
    Неке кључне политичке опције укључују:
    ✔ако није забрањено, регулишите ЕНДС и ЕННДС;
    ✔забраните употребу арома привлачних за младе у никотинским и дуванским производима;
    ✔ усвојите свеобухватне забране оглашавања, промоције и спонзорисања никотина и дуванских производа, укључујући прекогранично оглашавање;
    ✔нови докази о вези између пушења дуванских производа и смртности од туберкулозе;
    ✔усвојите велика, сликовна упозорења која указују на ризике никотина и дуванских производа по здравље;
    ✔ понудите проверене интервенције престанка пушења, као што су кратки савети здравствених радника, националне бесплатне линије за престанак пушења, интервенције престанка пушења путем мобилних порука и где је то економски изводљиво, промовишите никотинску суспституциону терапију и не-никотинску фармакотерапију за престанак пушења;
    ✔примена и спровођење политика за спречавање лобирања дуванске индустрије и мешања у политику контроле дувана.

    Прим. мр сц. мед. др Нада Косић Бибић, спец. социјалне медицине
    Начелник Центра за промоцију здравља

    Извор: WHO. World No Tobacco Day 2020

    https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020

    
    1