srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


Najnovije vesti
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ФИЗИЧКЕ АКТИВНОСТИ
Untitled Document

„КРЕТАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА“
10. мај 2020. године

Пре осамнаест година, 10. маја, је Светска здравствена организација покренула иницијативу за обележавање међународног дана физичке активности. Циљ обележавања је промоција физичке активности и указивање на значај у очувању и унапређењу доброг здравља за све, независно од пола, расе или узраста. Изаберите кретање као пут до доброг здравља!

 

  • Вежбајмо заједно! – на платформи Zoom
  • Untitled Document

    КРЕТАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА
    Међународни дан физичке активности, 10. мај

        Већ осамнаест година Светска здравствена организација обележава Међународни дан физичке активности. Обележавање има за циљ промоцију физичке активности код деце и младих, али и да укаже на значај физичке активности у очувању и унапређењу доброг здравља и код одраслих и старијих особа.  
        Физичка активност представља свако кретање тела које доводи до потрошње енергије или сагоревања калорија. Недостатак физичке активности је препознат као четврти водећи фактор ризика глобалне смртности који је одговоран за 6% свих смртних случајева у свету. Процењује се да је у свету физичка неактивност примарни узрок око четвртине свих случајева рака дојке и дебелог црева, као и шећерне болести. Одговорна је и за око трећину свих случајева болести срца.
        Последњих деценија се, свуда у свету, бележи стални пад учесталости редовне физичке активносати, а посебно брине тренд смањења физичке активности у популацији младих. Статистике показују да је у Европи само 34% младих узраста 11, 13 и 15 година довољно физички активно према препорукама за добро здравље.
        Истраживање у Србији показује да препоручених 60 минута физичке активности сваки дан у недељи има трећина школске деце (33,6%), док је ван школске наставе половина физички активна 4 пута недељно или чешће (51,1%). У свим узрасним групама су дечаци физички активнији од девојчица, а са годинама се смањује број свакодневно физички активне деце, посебно девојчица. Тако је сваког дана 60 минута физички активно 43,9% дечака и 36,2% девојчица у петом разреду основне школе, а у првом разреду средње школе 39% дечака и 18,5% девојчица.
        Препоручену физичку активност ван школске наставе, четири пута недељно и чешће, има 65,7% дечака петих разреда основне школе и 60% првих разреда средње школе. Када су у питању девојчице свака друга је физички активна ван школске наставе у петом разреду основне школе (53,6%), а свака четврта у првом разреду средње школе (28,3%). (Истраживање понашања у вези са здрављем деце школског узраста у Србији 2018. године)
        Физичка активност деце је значајна не само за одржавање енергетског баланса већ и за изградњу коштаног ткива, чиме се смањује ризик за развој хроничних болести у одраслом животном добу. Физичка активност унапређује раст и развој деце и младих, повећава самопоуздање, самопоштовање, осећај испуњености и задовољства. Зато је важно деци ограничити време које проведе уз рачунар, мобилне телефоне и телевизијски програм.
        Бројна истраживања су указала на позитивне ефекте свакодневне физичке активности код одраслих у контроли нивоа масноћа у крви и спречавању стварања наслага на зидовима крвних судова, као и превенцији повишеног крвног притиска, коронарне срчане болести, можданог удара, дијабетеса, депресије и падова.
    За добро здравље се препоручује одраслима најмање 30 минута свакодневне умерене физичке активности, а деци најмање 60 минута. Вежбање је лек, и ако сваки лек има своју дозу и количину, учесталост узимања, облик и трајање. Да би остварила своје пуно дејство физичка активност треба да буде индивидуално дозирна и контролисана. Због принудне изолације услед инфекције новим корона вирусом и дужег боравка у затвореном простору, како деце тако и одраслих, препорука је да овог пролећа кренете постепено, јер нагло и претерано оптерећење може да нашкоди Вашем здрављу. Постепено продужавајте време активности и оптерећење. Нека физичка активност буде разноврсна да би се активирале различите групе мишића. Комбинујте вежбе издржљивости, флексибилности, снаге и равнотеже!
        Потрудите се да што више слободног времена проводите напољу са својом децом и будете физички активни. Прошетајте до посла или заједно са децом возите бицикл, играјте одбојку, стони тенис, баскет или бадминтон у природи или на песку...и при томе водите рачуна о физичкој дистанци.
    Будите физички активни јер је то прави пут до доброг здравља!

    - Кретањем до здравља

    Прим. мр сц. мед. др Нада Косић Бибић, спец. социјалне медицине, начелница Центра за промоцију здравља

    
    1