srpski  |  magyar  |  english      
  o nama  |    Organizacija i rukovodjenje  |    Aktuelna dogadjanja  |    Kontakt  | 


Najnovije vesti
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПРОМОЦИЈЕ ФИЗИЧКЕ АКТИВНОСТИ
Untitled Document

МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПРОМОЦИЈЕ ФИЗИЧКЕ АКТИВНОСТИ
„КРЕТАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА“
10. мај 2019. године

Пре седамнаест година, 10. маја је Светска здравствена организација покренула иницијативу за обележавање међународног дана физичке активности. Циљ обележавања је промоција физичке активности и указивање на њен значај у очувању и унапређењу доброг здравља за све људе, без обзира на узраст. Изаберите и ВИ физичку активност по вашој мери. Придружите се промотивној акцији „Кретањем до здравља“ у ОШ „Јован Микић“ 10. маја од 11 до 13 часова.

  • Конференција за новинаре
  • Акција промоције физичке активности у ОШ „Јован Микић“ - „Кретањем до здравља“
  • Untitled Document

    КРЕТАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА
    Међународни дан физичке активности, 10. мај

        Већ седамнаест година Светска здравствена организација обележава међународни дан физичке активности. Обележавање има за циљ првенствено промоцију физичке активности код деце и младих, али и да укаже на значај физичке активности у очувању и унапређењу доброг здравља и код одраслих и старијих особа.  
        Физичка активност представља свако кретање тела које доводи до потрошње енергије или сагоревања калорија. Тако је физичка активност: шетња, пењање уз степенице, брзо ходање, вожња бицикла и ролера, плес, усисавање, прање прозора, рад у башти...
        Недостатак физичке активности је идентификован као четврти водећи фактор ризика глобалне смртности који је одговоран за 6% свих смртних случајева у свету. Процењује се да је у свету физичка неактивност примарни узрок око 25% случајева рака дојке и дебелог црева, 27% случајева шећерне болести и око 30% случајева болести срца.
        У свету је приближно трећина одраслих особа недовољно физички активна. У Европском региону је у 23 од 36 земаља више од 30% популације старије од 15 година (оба пола) недовољно физички активно. Према истом истраживању, физичка неактивност је најзаступљенија код мушкараца Малте (71%), а најмање је физички неактивних Естонаца (17%). Жене у Србији су физички најнеактивније (72%), док је међу Гркињама најмање неактивних (16%). Оно што забрињава је тренд смањења активности посебно у популацији младих. У Европи само 34% младих узраста 11, 13 и 15 година је довољно физички активно према препорукама за добро здравље.
        Истраживања у Србији показују да препоручених 30 минута ходања сваки дан има 55% одраслих мушкараца и 46% жена. Фитнесом, спортом и рекреацијом у слободно време бар 3 пута недељно бави се тек 16% мушкараца и 5% жена. Осам од десет деце узраста 7-14 година је у слободно време 1-2 пута недељно имало физичку активност тако да се задува и озноји. (Истраживање здравственог стања становништва Србије из 2013. године)
        Редовна, умерена и прилагођена физичка активност код одраслих превенира ризик од повишеног крвног притиска, коронарне срчане болести, можданог удара, дијабетеса, рака дојке, дебелог црева и простате, депресије и падова. Физичка активност унапређује укупно здравље и јача кости. Кључни је фактор потрошње енергије, односно енергетског баланса и контроле телесне тежине.
        Бројна истраживања су указала на позитивне ефекте свакодневне физичке активности у контроли нивоа масноћа у крви и спречавању стварања наслага на зидовима крвних судова (атеросклероза), али и смањењу стреса и нервозе. Физичка активност унапређује раст и развој деце и младих, повећава самопоуздање, самопоштовање, осећај испуњености и задовољства.
        Зато је важно деци ограничити време које проведе уз рачунар, мобилне телефоне и телевизијски програм. Потрудите се да што више слободног времена проводите напољу са својом децом и будете физички активни. Прошетајте до посла или заједно са пријатељима возите бицикл, играјте одбојку, стони тенис, баскет или бадминтон у природи или на песку...
        За добро здравље препоручује се одраслима најмање 30 минута свакодневне умерене физичке активности, а деци најмање 60 минута. Вежбање је лек, и ако сваки лек има своју дозу и количину, учесталост узимања, облик и трајање. Да би остварила своје пуно дејство физичка активност треба да буде индивидуално дозирна и контролисана. Уколико до сада нисте били активни крените постепено јер нагло и претерано оптерећење може да нашкоди Вашем здрављу. Постепено продужавајте време активности и оптерећење. Нека физичка активност буде разноврсна да би се активирале различите групе мишића. Комбинујте вежбе издржљивости, флексибилности, снаге и равнотеже!

    Изаберите и ви кретање јер је то прави пут до доброг здравља!

  • Кретањем до здравља

    Прим. мр сц. мед. др Нада Косић Бибић, спец. социјалне медицине, начелница Центра за промоцију здравља

     

  • 
    1